• Ubud

Als we om 8 uur op weg gaan naar het restaurant voor het ontbijt, voelen we meteen dat het weer een erg warme en vochtige dag gaat worden vandaag. Ik kan het niet laten om wat bloemen in de  prachtige tuin van het hotel te fotograferen.

We genieten weer gezamenlijk van het lekkere ontbijt en gaan ons dan klaarmaken voor vertrek. Vandaag gaat Selly met ons mee. Selly is een achternichtje van Willy, Rowdy en Jerry van vaderszijde. Zij woont bij Denpasar en komt op haar scooter naar Ubud om ons te zien. Ze heeft een aantal van ons al ontmoet toen zij een paar jaar geleden op bezoek was in Nederland.

Als we naar de ingang van het hotel lopen, staat Mustra al op ons te wachten. Niet veel later komt ook Selly op haar scooter aangereden. We begroeten elkaar en kijken even naar de apen die bij het hotel rondlopen. Dan gaan we gezellig op weg.

We gaan vandaag als eerste de Camphuan Ridge Walk lopen. Deze wandelroute loopt van Ubud naar een klein dorpje verderop, we hoeven dus niet zover te rijden. Maar omdat het druk is in en rondom Ubud doen we er langer over dan gedacht. Ajuz zet ons aan het eind van de wandelroute af zodat we in Ubud eindigen. Hedy en Willy worden daarna door Ajuz in Ubud afgezet zodat ze wat kunnen winkelen totdat wij terug gewandeld zijn.

Het is een mooie wandeling over een bergrug. Daardoor heb je vrij uitzicht naar beide kanten. Onder in het dal liggen rijstvelden en er loopt een klein riviertje.

Na een paar kilometer naderen we een tempel. We zien dat lokale mensen offers laten mee stromen in de rivier. Er is hier op Bali altijd wel ergens een ceremonie bezig, lijkt het. Ook liggen letterlijk overal kleine, kleurige offertjes op straat. Heel mooi om te zien.

We arriveren in Ubud en ontmoeten daar Hedy en Willy. Het is erg warm dus we besluiten eerst even af te koelen in de plaatselijke Starbucks. We bestellen allemaal een lekker drankje en nemen even rustig de tijd om bij te komen.

Daarna lopen we met Mustra langs het koninklijk Paleis naar de Art Market van Ubud. We spreken af dat we een uurtje zelf rond gaan lopen en elkaar verderop weer ontmoeten.

De markt is een wirwar van kleine winkeltjes waar vanalles te koop wordt aangeboden. We doen een flink aantal aankopen. Er wordt van je verwacht hier op Bali dat je overal flink onderhandelt over de prijs. We worden er dan ook steeds beter in!

Na een uurtje lopen we naar de ontmoetingsplek en wachten we tot iedereen terug is. Daarna rijdt Ajuz de bus voor en rijden we naar Pangkon Bali. Dit restaurant is prachtig gelegen tussen de rijstvelden. Op de rijstvelden is men druk bezig met oogsten.

We genieten van een overheerlijke maaltijd op dit mooie plekje.

Als we klaar zijn, stappen we weer in de bus. Onze volgende stop is bij een Luwak Koffie plantage. We worden door een jongen rondgeleid over de plantage waar vanalles groeit. We zien cacao, ananas, een kaneelboom, bananen enz. Heel leuk om te zien.

Ook krijgen we te zien hoe de bonen van de beroemde Luwak koffie worden verwerkt. Kopi Luwak is een koffiesoort gemaakt van Robusta of Arabica bonen, welke worden verbouwd op plantages. De koffieplant krijgt bessen waar twee pitten inzitten: de koffiebonen. In Indonesië lopen op deze plantages van oudsher civetkatten (ook wel bekend als de Luwak) rond. Ze zijn dol op het vruchtvlees van koffiebessen en eten de bessen op zodra ze rijp zijn. De Luwak verteren alleen het vruchtvlees; de bonen komen bij de ontlasting gearomatiseerd naar buiten. De koffiebonen worden door de lokale bevolking handmatig uit de uitwerpselen van de Luwak gehaald en worden vier tot zeven dagen gedroogd. Vervolgens worden de koffiebonen gewassen en licht gebrand en verwerkt tot Kopi Luwak.

Aan het einde van de rondleiding krijgen we een proeverij van allerlei koffie- en theesoorten. Natuurlijk willen sommigen van ons (tegen meerprijs) ook de Luwak koffie proberen!

Na deze leuke rondleiding stappen we weer op de bus om iets verderop te stoppen bij Pura Tirta Empul. Pura Tirta Empul, wat 'tempel van het heilige water' betekent, is een hindoeïstische tempel die bekend staat om het heilige water dat in diverse bassins stroomt waar Balinezen, maar ook toeristen, zich ritueel kunnen reinigen. Pura Tirta Empul is gebouwd in 962 na Christus tijdens de Warmadewa Dynastie en is gewijd aan de hindoegod Vishnu. Ook de goden Shiva, Brahma en Indra worden er vereerd. De tempel ligt in een vallei omringd door heuvels.

De tempel wordt dagelijks bezocht door Balinezen die zich willen reinigen met het heilige water dat in de waterbassins stroomt. Naar verluidt zou het water kwade geesten kunnen verdrijven, voorspoed kunnen geven en lichaam en geest kunnen reinigen. Ook zou het mensen kunnen genezen van allerlei ziekten.

Een aantal offers bijelkaar

Willy, Rowdy, Jerry en Michelle willen graag de reiniging ondergaan en gaan met Mustra naar de kleedruimte. Hier krijgen ze een speciale sarong aan en legt men uit hoe de reiniging uitgevoerd moet worden.

Het is heel bijzonder om dit te zien en om mee te maken. Ze zijn ook net op tijd begonnen met het ritueel want als ze klaar zijn, is het ineens enorm druk bij de bronnen.

Als we de tempel verlaten is het al laat op de middag. We kunnen nog net voor het donker naar de Tegalalang rijstterassen. Ajuz parkeert de bus vlakbij en we lopen via de vele warungs en winkeltjes naar het uitkijkpunt over de rijstvelden. Jammer genoeg is het heel commercieel hier aan het begin van de terrassen.  Overal staan schommels, 'nesten' etc.  Helaas hebben we geen tijd om uitgebreid over de rijstvelden te dolen om de drukte te ontlopen, maar we genieten toch van het mooie uitzicht.

Na dit korte bezoek aan de rijstvelden rijden we weer terug naar ons hotel. We worden in het donker afgezet. We nemen weer afscheid van Mustra en Ajuz en gaan ons opfrissen. Omdat het al zo donker is, vinden we het niet verstandig als Selly nog op haar scooter naar Denpasar gaat. Zij kan bij Michelle op de hotelkamer overnachten. Dan kan ze morgenvroeg bij daglicht terug naar huis rijden.

We besluiten te gaan dineren bij Lake Lèke. Dit restaurant ligt naast ons hotel en krijgt goede recenties. Vanavond is er ook nog eens een mooie Balinese dansuitvoering. We genieten weer van een heerlijke maaltijd!

Klik hier voor alle foto's van vandaag