• Ubud

Ondanks dat we pas laat op bed lagen, zijn we toch bijtijds wakker. We kwamen gisteren in het donker aan dus we zijn wel benieuwd hoe ons hotel er bij daglicht uitziet. Het is stralend weer en al flink warm. We lopen een rondje op het terrein en genieten van het mooie weer en de tropische omgeving.

Rond achten zitten we aan de ontbijttafel met Hedy, Rowdy, Mathieu en Willy. De jongeren hebben iets meer tijd nodig en volgen later. Het ontbijt is lekker en uitgebreid. We laten het ons in ieder geval goed smaken.

Iets voor negen uur staan onze gids Mustra en Chauffeur Ajuz klaar om met ons op pad te gaan. We hebben vandaag flink wat op het programma staan dus we vertrekken meteen.

Als eerste rijden we naar het Sahaewa Barong Dance theater, op een kwartiertje rijden van ons hotel. Hier zien we een typische, kleurrijke Balinese Barong dans. Het theater ligt naast de mooie tempel Pura Puseh besa Batubulan.

Daarna stappen we weer allemaal in de bus en rijden we naar onze volgende stop: de Tegenungan Waterval. De bus wordt geparkeerd en dan banen we ons een weg langs de vele eettentjes (warungs) en winkeltjes naar de ingang. We nemen eerst wat foto's van bovenaf en gaan dan wat drinken. Het is behoorlijk warm en vochtig dus een verfrissing kunnen we allemaal wel gebruiken.

Daarna beginnen we aan de steile afdaling naar de waterval. Hedy is te slecht ter been hiervoor dus zij blijft met Rowdy en Mustra boven op ons wachten. Een aantal van ons gaan het water in bij de waterval. Wat een prachtig plekje!

Na een tijdje gaan we weer naar boven om ons bij de rest te voegen. We worden naar het Talisman restaurant gebracht waar we heerlijk lunchen met uitzicht over de rijstvelden..

Na de heerlijke lunch rijden we naar de Goa Gajah tempel, ook wel olifantsgrot genoemd, een paar minuutjes verderop. Deze tempel dateert uit de 11e eeuw maar is pas in 1922 ontdekt. De ingang van de grot bestaat uit een soort monsterlijk wezen met wijdopen mond. Omdat dit een hindoeïstische tempel betreft, moeten we allemaal verplicht een sarong aan. Als je er geen hebt, kun je er een lenen bij de ingang.

Tegenover de grot ligt een fontein met zes vrouwenbeelden. Deze werd pas in 1954 blootgelegd door de archeoloog J.C. Krijgsman. Langs de grot loopt de rivier de Petanu en kun je wandelen door een prachtige, weelderige tuin met mooie vijvers, heilige banyan bomen en zelfs een kleine waterval.

Na ons bezoek aan Goa Gajah rijden we naar de Gunung Kawi tempel. Het is een complex van tien in de rotsen uitgehouwen candi's Men dacht dat het grafmonumenten waren maar dat klopt waarschijnlijk niet. Men denkt dat ze ter ere van de koninklijke familie van de Udayana-dynastie zijn gemaakt. Ook is er een, eveneens in de rotsen uitgehouwen, ruïne van een boeddhistisch klooster.
Ook hier moeten we sarong weer aan. Voordat je de 300 treden afdaalt naar de tempel heb je een prachtig uitzicht over de rijstvelden.

Als we weer in de bus stappen, is het al bijna donker. Het was een lange, maar hele mooie dag! We worden bij ons hotel in Ubud afgezet en nemen afscheid van Mustra en Ajuz. Als we naar onze kamers lopen om ons op te frissen, zien we apen op de muren van het zwembad zitten, zo leuk!

Als we allemaal opgefrist zijn, lopen we de straat van ons hotel uit om een restaurant te zoeken. Onze keus valt op het restaurant van het Ubud Wana Resort.

Na de lekkere maaltijd lopen we terug naar het hotel waar we de dag afsluiten met een drankje.

Klik hier voor alle foto's van vandaag